Generel information.

Drømmer du om at blive den nye Rossi?
Eller vil du bare ud under sikre forhold med en omgang ligesindede motorcykel entusiaster og forbedre din kørerteknik? Men samtidig blive en mere sikker motorcyklist uanset om du er mest til landevejs kørsel eller bare gerne vil mærke følelsen når din kneeslider rammer asfalten for første gang? Så læs mere herunder.

Hvad kræves der for at gennemfører en trackday?
Som udgangspunkt kræves der ikke andet end at du har dig selv, din mc og udstyr klar. Så er det ellers bare at møde op i højt humør. Der vil altid være en masse hjælpsomme folk der er klar til at give en hånd eller et råd, hvis man skulle have brug for dette.

Hvordan foregår en trackday?
En typisk trackday starter med at man enten kommer og sætter sin mc og sine ting op ude i ryttergården, eller inde i en pitbox i depoen. Dernæst er der indskrivning, her går man op og udfylder en tilmeldings blanket samt vælger hvilken gruppe man kunne tænke sig at starte i. Hvis man ikke selv har medbragt en transponder får man udlånt sig en her, som man placere på sin mc. På den måde har man mulighed for at se sine omgangstider og blive fordelt ind i sin henholdsvis korrekte gruppe. Før man er helt klar til at komme ud på banen og dreje på gashåndtaget, skal man lige have sin cykel godkendt af vores tekniske kontrol. Det foregår både aftenen før event start hvor vores teknikere går rundt på pladsen løbende og foretager kontrol, ellers trækker man sin cykel op om morgenen til den pitbox vi nu engang er stationeret i også får man det ordnet her. Vi starter dagen ud med et obligatorisk førermøde med div informationer. Der kan være nye informationer om det pågældende event, så det er vigtigt at man frremmøder. Herefter er vi klar til det går løs! Som regel vil der være en gruppeinddeling på 4 forskellige grupper. Hver gruppe vil typisk kører 6 pas af 15-20 minutter i løbet af dagen med omkring 1 times mellemrum. Der vil som regel også være mulighed for at prøve kræfter af i et 6 – 8 laps Sprintrace, hvor ens omgangstid op til er gældende som kvalifikation og bestemmer hvilket løb og start position man ender med. Når dagen er omme og vi har fået lidt omgange i kroppen, er det tid til råhygge. Vi tænder op for lidt musik, fuld smæk på grillen i bedste BBQ stil, lidt at drikke og et skønt fællesskab.

Forskellige grupper.
Som regel vil der være en gruppeinddeling på 4 forskellige grupper ( grøn, blå, rød & sort ). Hver gruppe vil typisk kører 6 pas af 15-20 minutter i løbet af dagen, med omkring 1 times mellemrum. Der vil typisk også være mulighed for at prøve kræfter af i et 6 – 8 laps Sprintrace, hvor ens omgangstid i trænings passene op til er gældende som kvalifikation, og bestemmer hvilket løb og start position man ender med. Som udgangs punkt vælger man selv hvilken gruppe man starter i, dog deler vi igen ind i nye grupper efter omgangstider typisk efter frokost. Dette gør vi for at kunne opretholde den højeste sikkerhed i alle grupper og samtidigt få bedst kvalitets køretid.

Grøn gruppe.
Grøn er primært en instruktørført gruppe, dvs at her er der ingen overhalinger eller frikørsel i grupperne. Grøn er ikke stedet man skal være hvis man vil kører race. Grøn gruppe fungere mere som et køreteknisk kursus, hvor du med hjælp fra vores erfarne instruktører lærer både dine og din motorcykels grænser at kende i sikre rammer. Her vil du lærer om bla. Svingteknik, nedbremsning, ideal linjen mm.
INFO TIL GADECYKLER : Din motorcykel vil som regel være dækket af din kaskoforsikring i denne gruppe. Men tjek op med dit eget forsikringsselskab for at være sikker.

Blå gruppe.
I blå gruppe kører man frit og overhaling er tilladt. Her vil der også være mulighed for instruktør og hjælp til at få omgangstiden længere ned på den mest sikre måde. Dog skal alle overhalinger og andre manøvre man foretager sig ude på banen, altid være med god afstand og respekt for de andre førere.

Rød gruppe.
Rød er for den rutineret fører med en rimelig baneerfaring og her vil tempoet være noget højere end i blå. Overhalinger vil også være tilladt, men som altid med respekt for langsommere førere på banen.

Sort gruppe.
Sort er den absolut hurtigste gruppe og kun for rutinerede førere med meget baneerfaring. Ligesom i blå & rød vil overhaling selvfølgelig også være tilladt, men igen med respekt for andre langsommere førere.

Baneracer eller gadecykel?
Har man en baneracer med op på et event er der ikke meget man behøver at tænke over udover at en mc er i forsvarlig stand også støjkravet på ( 95 DB ). Kommer man på en gadecykel skal man stadig tænke på støjkrav, derudover skal sidespejle og nummerplade afmonteres & alle lygter / lys / blink skal dækkes med tape eller andet.

Ryttergården
Ryttergården er pladsen der ligger på anlægget og her skabes det sociale sammenhold. Typisk er der her fyldt godt op med folk og deres div setups i form af motorcykler, telte, varevogne mm. De fleste vælger også at overnatte her under eventet. Hvilket altid ender i råhygge og godt fællesskab om aftenen.

Teknisk kontrol
Teknisk kontrol betyder at vi kommer rundt og tjekker at alle cykler er i forsvarligstand, dette gør vi igen for at opretholde den maximale sikkerhed for alle førere. Hvis vores teknikere ikke mener at cyklen er i en forsvarligstand, vil man formentligt blive bedt om ikke at kører ud på banen indtil problemet er blevet løst og en cykel igen er sikker.
Dette skal ses som en service til den enkelte deltager, som samtidig sørger for et bedre event for alle. Vi gør ikke dette for at være tarvelige overfor nogen, tværtimod.

Overnatning.
Man overnatter typisk i Ryttergården, i form af et medbragt telt, bil, varevogn eller hvad man nu ellers kommer op i. Dette giver en super hyggelig stemning og der plejer at være masser af røverhistorier, sjove fortællinger og god motorcykel snak på disse aftener. Alternativt vil der som regel kunne findes et hotel eller andet omkring banen. På enkelte baner såsom f.eks Anderstorp vil man også kunne booke en hytte i tilfælde af at man er ude i god tid, da der altid er et meget begrænset antal.

Forplejning.
Du vil altid kunne købe både morgenmad, frokost & aftensmad på vores events. Har vi mulighed for det går vi selv i køkkenet også er der hjemmelavet mad som vor lavede den! På nogen anlæg har vi ikke rådighed over køkkenet, men her vil der til gengæld altid være et cafeteria som servere både mad & drikke.

Flere spørgsmål?
I det tilfælde af at du stadig sidder med ubesvaret spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os også skal vi bedst mulig være behjælpelig.

E-mail : Info@valhallaracing.dk
Tlf : +45 27 80 27 07