Info
Drømmer du om at blive den nye rossi?

Eller vil du bare ud under sikre forhold med en omgang ligesindede motorcykel entusiaster og forbedre din kørerteknik? Men samtidig blive en mere sikker motorcyklist uanset om du er mest til landevejs kørsel eller bare gerne vil mærke følelsen når din kneeslider rammer asfalten for første gang? Så læs mere herunder.

Champion icon
Tire icon

Hvad kræves der for at gennemføre en trackday?

Som udgangspunkt kræves der ikke andet end at du har dig selv, din MC og udstyr klar. Så er det ellers bare at møde op i højt humør. Der vil altid være en masse hjælpsomme folk, som er klar til at give en hånd eller et råd, hvis man skulle have brug for dette.

Helmet
Tire icon

Hvordan foregår en trackday?

En typisk trackday starter med at man enten kommer og sætter sin mc og sine ting op ude i ryttergården, eller inde i en pitbox i depoen. Dernæst er der indskrivning, her går man op og udfylder en tilmeldings blanket samt vælger hvilken gruppe man kunne tænke sig at starte i.

Hvis man ikke selv har medbragt en transponder får man udlånt sig en her, som man placere på sin mc. På den måde har man mulighed for at se sine omgangstider og blive fordelt ind i sin henholdsvis korrekte gruppe.

Før man er helt klar til at komme ud på banen og dreje på gashåndtaget, skal man lige have sin cykel godkendt af vores tekniske kontrol. Det foregår både aftenen før event start hvor vores teknikere går rundt på pladsen løbende og foretager kontrol, ellers trækker man sin cykel op om morgenen til den pitbox vi nu engang er stationeret i også får man det ordnet her.

Vi starter dagen ud med et obligatorisk førermøde med div informationer. Der kan være nye informationer om det pågældende event, så det er vigtigt at man frremmøder. Herefter er vi klar til det går løs! Som regel vil der være en gruppeinddeling på 4 forskellige grupper.

Hver gruppe vil typisk kører 6 pas af 15-20 minutter i løbet af dagen med omkring 1 times mellemrum. Der vil på nogen arrangementer også være mulighed for at prøve kræfter af i et 6 – 8 laps Sprintrace, hvor ens omgangstid op til er gældende som kvalifikation og bestemmer hvilket løb og start position man ender med.

Når dagen er omme og vi har fået lidt omgange i kroppen, er det tid til råhygge. Vi tænder op for lidt musik, fuld smæk på grillen i bedste BBQ stil, lidt at drikke og et skønt fællesskab.

Time icon
Tire icon

Forskellige grupper

Som regel vil der være en gruppeinddeling på 4 forskellige grupper ( grøn, blå, rød & sort ). Hver gruppe vil typisk kører 6 pas af 15-20 minutter i løbet af dagen, med omkring 1 times mellemrum. Der vil muligvis også være mulighed for at prøve kræfter af i et 6 – 8 laps Sprintrace, hvor ens omgangstid i trænings passene op til er gældende som kvalifikation, og bestemmer hvilket løb og start position man ender med. Som udgangs punkt vælger man selv hvilken gruppe man starter i, dog deler vi igen ind i nye grupper efter omgangstider typisk efter frokost. Dette gør vi for at kunne opretholde den højeste sikkerhed i alle grupper og samtidigt få bedst kvalitets køretid.

Flags
Green flag

Grøn gruppe

Grøn er primært en instruktørført gruppe, så dette er ikke stedet man skal være hvis man vil kører race. Grøn gruppe fungere mere som et køreteknisk kursus, hvor du med hjælp fra vores erfarne instruktører lærer både dine og din motorcykels grænser at kende i sikre rammer. Her vil du lærer om bl.a. Svingteknik, ned bremsning, ideal linjen mm.

INFO TIL GADECYKLER : Din motorcykel vil som regel være dækket af din kaskoforsikring i denne gruppe. Men da dette er individuelt fra forsikringsselskab til forsikringsselskab, bør man tjekke op med sit eget.

Blue flag

Blå gruppe

I blå gruppe kører man frit og overhaling er tilladt. Her vil der også være mulighed for instruktør og hjælp til at få omgangstiden længere ned på den mest sikre måde. Dog skal alle overhalinger og andre manøvre man foretager sig ude på banen, altid være med god afstand og respekt for de andre førere.

Red flag

Rød gruppe

Rød er for den rutineret fører med en rimelig baneerfaring og her vil tempoet være noget højere end i blå. Overhalinger vil også være tilladt, men som altid med respekt for langsommere førere på banen.

Black flag

Sort gruppe

Sort er den absolut hurtigste gruppe og kun for rutinerede førere med meget baneerfaring. Ligesom i blå & rød vil overhaling selvfølgelig også være tilladt, men igen med respekt for andre langsommere førere.

Tire icon

Baneracer eller gadecykel?

Har man en baneracer med op på et event er der ikke meget man behøver at tænke over udover at en mc er i forsvarlig stand også støjkravet på ( 95 DB ). Kommer man på en gadecykel skal man stadig tænke på støjkrav, derudover skal sidespejle og nummerplade afmonteres & alle lygter / lys / blink skal dækkes med tape eller andet.

Tire icon
Tire icon

Ryttergården

Ryttergården er pladsen der ligger på anlægget og her skabes det sociale sammenhold. Typisk er der her fyldt godt op med folk og deres div setups i form af motorcykler, telte, varevogne mm. De fleste vælger også at overnatte her under eventet. Hvilket altid ender i råhygge og godt fællesskab om aftenen.

Tire icon

Teknisk kontrol

Teknisk kontrol betyder at vi kommer rundt og tjekker at alle cykler er i forsvarligstand, dette gør vi igen for at opretholde den maximale sikkerhed for alle førere. Hvis vores teknikere ikke mener at cyklen er i en forsvarligstand, vil man formentligt blive bedt om ikke at kører ud på banen indtil problemet er blevet løst og en cykel igen er sikker.
Dette skal ses som en service til den enkelte deltager, som samtidig sørger for et bedre event for alle. Vi gør ikke dette for at være tarvelige overfor nogen, tværtimod.

Technical icon
Tire icon

Overnatning

Man overnatter typisk i Ryttergården, i form af et medbragt telt, bil, varevogn eller hvad man nu ellers kommer op i. Dette giver en super hyggelig stemning og der plejer at være masser af røverhistorier, sjove fortællinger og god motorcykel snak på disse aftener. Alternativt vil der som regel kunne findes et hotel eller andet omkring banen. På enkelte baner såsom f.eks Anderstorp vil man også kunne booke en hytte i tilfælde af at man er ude i god tid, da der altid er et meget begrænset antal.

Sleep icon
Tire icon

Forplejning

Motorsportsanlæggene er udstyret med et cafeteria hvor man har mulighed for at tilkøbe sig lidt mad og drikke igennem dagen.

Food
Tire icon

Send os en besked

Vil du booke en trackday, eller har du spørgsmål? Her kan du sende os en besked med detaljer, hvorefter vi vil besvare dit spørgsmål hurtigst muligt.  Du er også velkommen til at ringe til os inden for vores telefontider.

Tak! din besked er modtaget!
Der opstod en fejl. Prøv igen.